Pasen in Madiana - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu Pasen in Madiana - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

Pasen in Madiana

Door: Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

05 April 2015 | Gambia, Madiana

Madiana maart/april 2015

We zijn al ruim over de helft en het is tijd om een verslagje met wat foto’s op ons weblog te zetten.
Hoewel er niet veel bijzonders te melden valt, gebeurt er elke dag wel iets dat afwijkt van wat in onze leefwereld in Nederland gebruikelijk is. Het valt ons echter niet meer zo op, omdat we al aardig ingeburgerd raken.

Medische zaken:
Een buurvrouw van midden dertig,Awa Badjie, bleek in januari erg slecht te kunnen lopen. Uit haar verhaal,getolkt, en wat vodjes met verslagen uit ziekenhuizen maakte ik op dat haar baarmoeder 3 jr geleden is verwijderd ivm bloedarmoede. Sindsdien heeft ze toch al drie keer bloed gekregen omdat ze weer een bloedarmoede had. Gezien haar bolle ogen dacht ik dat ze een periode met een te snel werkende schildklier had doorgemaakt en samen met haar loopstoornissen dacht ik aan een vit B12 opnamestoornis. Ze krijgt nu 3 maanden vit B12 injecties en ze begint heel goed op te knappen!!
De jongedame van 24 jr over wie ik in jan.schreef dat ze in Kubuneh kwam met hoofdpijnklachten en toevallen bleek in sept.2012 getuige de CT scan een hersentumor van 4,5 x 4,5 cm te hebben. Op de recente,gesponsorde,CT scan was dezelfde tumor te zien,maar nu 5,5 x 6 cm. De tumor groeit dus,maar langzaam. Binnenkort komt er een neurochirurg in Gambia, die ook gaat opereren en via-via zal ze wrsch snel bij hem terecht kunnen. Hopelijk is er behandeling mogelijk.
In het kliniekje van Marie Joof kwamen op 1 april ongeveer 10 geselecteerde patienten met langdurige klachten,waarvoor hier geen oplossing is gevonden. Gelukkig viel het allemaal mee wat betreft de ernst van de symptomen en waarschijnkheidsdiagnoses.

Ansumaneh Marong : dit zwakbegaafde buurjongetje van 6 jaar willen we graag een kans geven zich zo veel mogelijk te ontwikkelen. We zijn op zoek naar een school voor speciaal onderwijs en een verblijf voor doordeweek ivm de reisafstand en – kosten. Komende dinsdag gaan we met de ouders kijken in een kleine instelling die geschikt lijkt ( www.harthome.gm)
We zijn erg blij dat we sponsoring voor hem hebben kunnen vinden.

…en verder…proberen we ons te blijven verbazen hoe verschillend de leefomstandigheden zijn op onze aardkloot.

De bijgevoegde foto’s spreken voor zich

• 05 April 2015 - 16:22

Ina:

F.J en Alied,

Blijf je verbazen en verwonderen....dat houd je alert! Ja idd... een "rare" wereld maar de Paasgedachte...blijft mooi en troostend ( of je nu wel of niet een geloof hebt).
    Alleen de mens zelf maakt er een zootje van en de westerse wereld zijn halverwege de "rit" vergeten dat bepaalde waarden kostbaarder zijn dan macht en rijkdom. Mmmmm....het mensdom blijkt hardleers te zijn gezien de geschiedenis.

Ik vind het fijn jullie verhalen te lezen....een troost, voor vele medemensen voor de mensen in Gambia, die jullie ontmoeten. Hou dat vast...raar maar waar....voor ons om te horen dat er toch wel mensen zijn die deze drijfveer hebben. Voor ons ook een houvast!

Fijne Pasen.

• 07 April 2015 - 14:48

Gerda Koops:

Mooi verhaal weer over jullie goede werk in Gambia. En weer prachtige foto's. Wat zullen de mensen daar blij zijn met jullie.

Grtjs. uut Echten