Auto / vervoer / keizersnede - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu Auto / vervoer / keizersnede - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

Auto / vervoer / keizersnede

Door: Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

02 December 2019 | Gambia, Madiana

“Garage”

Afgelopen weken hadden we helaas wat autoproblemen, zodat ik naar de Landroverdealer moest. Deze speciaal op Landrover ingestelde garage is geleden onder een grote mangoboom. De boom geeft schaduw, kan gebruikt worden als wachtkamer, ontbijtzaal en rustruimte en aan een flinke tak kun je de motor optakelen. Wat ontbreekt is een magazijn voor onderdelen. Dat betekent dat het verstandig is om alvorens te komen voor het verversen van olie, oliefilter en luchtfilter deze zaken al aan te schaffen. Wanneer een essentieel onderdeel vervangen moet worden, betekent dat voor mij dat ofwel een vertegenwoordiger van een onderdelenshop per brommer het onderdeel komt brengen ofwel ik met de monteur in een taxi ( mijn auto is inmiddels niet bruikbaar ) langs obscure zaakjes moet rijden om een slooponderdeel te bemachtigen. Nieuwe onderdelen zijn steevast van Chinese inferieure kwaliteit en daarmee binnen korte tijd weer stuk.
Gelukkig is het arbeidsloon laag en bovendien onderhandelbaar en mijn tijd gratis……

Openbaar vervoer

Bijna iedereen is voor het woon-werkverkeer aangewezen op het openbaar vervoer. Dat houdt voor de mensen uit de dorpjes zoals het onze in ,dat ze hopen dat een bush-taxi nog plaats heeft. Deze op het vervoer van maximaal 12 personen gebouwde busjes wachten op de startplaats met vertrekken tot ze vol zijn, gevuld met minstens 20 mensen en de nodige bagage op het dak. Omdat er onderweg in de volgende dorpjes geen uitstappers zijn, betekent dat de volgende passagiers er bij gepropt worden of op het dak plaats moeten nemen. ( pas op voor overstekende takken. )

Keizersnede-wond

Op mijn spreekuur verscheen een kersverse moeder met geringe lichaamslengte, plm 140 cm, die vertelde dat ze 10 dagen geleden voor de derde keer bevallen was met een keizersnede. Deze operatie vond plaats in een groot ziekenhuis. Twee dagen geleden waren de hechtingen verwijderd. Na het ontbloten van haar onderbuik was een rood ontstoken wond zichtbaar met een flink gat, met pus bedekt. Dankzij haar natuurlijk herstel ( en mijn antibioticum en verband )was de wond na twee weken weer mooi genezen.

• 02 December 2019 - 23:08

Jan:

Jullie maken wat mee daar, succes met alles.
    Groeten allemaal !

• 03 December 2019 - 07:01

Stevelien:

We lezen lekker mee! Heerlijk herkenbaar allemaal! En waarom zou je toch een dure garage bouwen of huren als een mangoboom ook voldoet...... het hoeft niet zo moeilijk te zijn. Geniet nog even, genieten wij mee!

• 03 December 2019 - 17:41

Lia Woudwijk:

herinnering: Alied, samen in een busje; sanitaire stop; allemaal op een rij.