" Even een cashewnootje " - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu " Even een cashewnootje " - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

" Even een cashewnootje "

Door: Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

14 Maart 2021 | Gambia, Madiana

"Even een cashewnootje".....

In Gambia staan her en der, meestal groepjes, bomen met in de vruchten cashewnoten. Het is bekend dat cashewnoten in de supermarkt veel duurder zijn dan pinda's. Pinda's ofwel aardnoten groeien vergelijkbaar met aardappelen aan de wortels van de planten. Cashewnoten zitten in een vrucht van ongeveer 5 cm groot en groeien aan een boom. In elke vrucht zit 1 noot en het is nog helemaal niet zo makkelijk om die noot er uit te peuteren.
Vijftig meter vanaf de poort van ons erf staat ook een groep cashewnootbomen. Ze staan daar op een stuk grond,waarvan de eigenaar zijn eigendom niet ommuurd heeft. Kinderen uit de buurt azen op de vruchten,want die zijn geld waard. Daarom is er bewaking ingehuurd en wel in de persoon van een oude vrouw van een naburige familie. Bij het licht worden, in deze maand rond 07.00 uur, gaat ze daar zitten zodat de schoolgaande kinderen niet even een vruchtje kunnen meepikken. Tijdens het laatste moslimgebed, wanneer het rond 19.30 uur donker wordt kan ze veilig(?) naar huis gaan. Voor de gezelligheid komen er soms familieleden of buurvrouwen haar een poos gezelschap houden. Op het moment dat ik haar opzocht, was er een buurvrouw die het aangename met het nuttige verenigde door de rijst voor de lunch in een halve kalebas van steentjes en andere ongerechtigheden te ontdoen.( zie foto)
De vruchten van deze boom zijn niet allemaal rond dezelfde tijd rijp, want naast de rijpe vruchten zijn er ook nog bloemen. Er moet daarom ongeveer 2 maanden de wacht gehouden worden.
Complicerend is dat kinderen die bij het suikerfeest of het offerfeest nieuwe kleren willen hebben door hun ouders er op uitgestuurd worden om door het zoeken van cashewnoten hun kledinggeld te verdienen. Dan kan het ook zijn dat er in het donker kinderen op het dievenpad zijn.
De financiele paragraaf : krijgt deze cashewnotenbomenbewaakster per tijdseenheid betaald, is het aangenomen werk of is er resultaatsbeloning.? Na wat onderzoeksjournalistiek ben ik wijzer geworden. Ze krijgt een deel van de oogst mee. De totale oogst is ongeveer 6 rijstzakken met vruchten, waarvan zij er 2 krijgt. En hoeveel is dit uitgedrukt in geld? Dat is afhankelijk van het moment waarop dit arbeidsloon op de markt komt. De prijzen fluctueren sterk, afhankelijk van het aanbod. De beste tijd is om te verkopen vlak voor de moslimfeesten.

De verwonding door de geest

Het herstel van de wond van Kawsu, volgens getuigen veroorzaakt doordat hij geraakt is door een geest, verloopt voorspoedig ( zie foto) . Zijn zoon, die goed Engels spreekt, vroeg afgelopen week nog eens of dit in Europa nu echt niet voorkomt. Het geloof hier is dat iemand met wie je een conflict hebt een boze geest op je afstuurt, die je iets akeligs aandoet. We kwamen er niet goed uit, maar de eindconclusie was dat je gelooft in iets wat niet te bewijzen is, maar waarvan ook het tegendeel niet bewezen kan worden. En daarin vonden we elkaar.......

Op het strand een glibberige vondst.

Vorige week op het strand met de compoundkinderen stuitten we bij het graven van een zandkasteel op een glibberige vis,die zich in het zand verstopt had. Alhagy heeft hem uitgegraven en het bleek een Calimari te zijn, een inktvis ( zie foto) . De vis haalde die middag de menukaart van de buren,nadat het deel met de inkt verwijderd was.

Onverwachte sponsoring.

Afgelopen week kregen we een mail van 2 leraressen,die in 2013(?) een aantal weken bij onze tuinman gelogeerd hebben tijdens hun stage op een buurt-kleuterschool. Op hun school is 900,-€ verzameld voor een goed doel. Ze maken het over naar onze stichting en wij gaan van deze gift het schoolgeld betalen van kleuters, die nu op straat rondzwerven in plaats van naar de kleuterschool vlak bij ons huis te gaan.Hartelijk dank M..... en J.......!

Lockdown : niet aanlokkelijk.

Het bevalt ons hier nog prima en gezien de lockdown in Nederland hebben we onze terugvlucht twee weken uitgesteld. We vliegen nu vrijdag 16 april terug.

• 15 Maart 2021 - 17:46

Jeannette:

Ik begrijp nu dat ik een kostbaar cadeau
    heb gehad van jullie overbuur kinderen:
    een cashewnoot!