Contrast - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu Contrast - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

Contrast

Door: Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

11 April 2021 | Gambia, Madiana

Contrast
is wat ons wacht als we komende week vrijdag naar Nederland reizen. De ongeorganiseerde omgeving met de zandwegen in Madiana ruilen we voor de strakke wegen in Hoogeveen, de al weken dagelijkse 12 uren zon met zeebriesje voor de wisselende aprildoetwathijwil weersomstandigheden in Nederland en ik ga een poging om de ongrijpbare verschillen te benoemen maar uit de weg.

Eerst moeten we ons nog laten testen op corona., waarbij de wachttijd op 3 uren wordt geschat. De volgende dag kunnen we de uitslag op een felbegeerd papiertje ergens op een chaotische plaats ophalen. De betaling van deze test heb ik al geregeld door een uur in de rij te staan bij een bank. Het formulier op eer om Belgie binnen te komen op doorreis naar Nederland en het passenger health formulier in tweevoud is al gedownload, uitgeprint en ingevuld. Ach, zelfs wij in onze bevoorrechte positie om een aantal maanden in Gambia door te brengen hebben recht op ontbering.

Mohammed

Baby-tje Mohammed blijft gelukkig een inhaalgroei vertonen. Afgelopen woensdag woog hij 3750 gr en dat betekent 250 gramgewichtstoename in 3 dagen. Een gezonde pasgeborene groeit meestal 150-250 gram per week.

Epilepsie.

Dat in veel culturen de oorzaak van epilepsie-aanvallen in het bezeten zijn van boze geesten gezocht wordt, kan ik me levendig voorstellen. Een grote aanval van epilepsie met stuiptrekkingen, schuim op de mond, soms op de tong bijten en dan een minuutje als dood op de grond liggen maakt op iedereen een grote indruk.
Afgelopen week bezocht ik voor het Bendula project een paar families met kinderen met epilepsie. Naast een jongen van 12 jaar met een moeder die precies wist te vertellen welke medicijnen hij gebruikt , wat de medicijnen kosten en hoe vaak de medicjnen gekocht moeten worden en als contrast een chaotische compound met een grootmoeder onder de mangoboom, die ons geen informatie kon verschaffen, zagen we een jongen van ongeveer 12 jaar, die epileptische aanvallen heeft bij een onbehandeld "waterhoofd" ofwel hydrocephalus ( zie foto, met toestemming). Hij blijkt wisselende hoofdpijnklachten te hebben met druk op zijn, uitpulende, ogen. Via-via had ik gehoord dat er bij een pasgeborene met een hydrocephalus een drain was geplaatst en nu gaan de ouders bij deze neurochirurg een afspraak maken. Een passende drain moet dan in ieder geval in de apotheek gekocht worden: kosten 110 € . Die kosten mogen geen probleem zijn.

In hoofdzaak over olifantenpaadjes

lopen veel mensen om de afstand waarover je zware lasten op je hoofd moet vervoeren zo veel mogelijk te beperken. In de droge tijd, het heeft sinds eind oktober niet meer geregend, verdort alles en dan is het makkelijk om af te steken. Zo ontstaan overal paadjes, waardoor je geregeld ogenschijnlijk in de bush vrouwen met "daklast"ziet lopen. Bijgaand wat foto's om te illustreren.

Uitgewrongen

raak je als huisvrouw hier niet zo snel. Nadat je water uit de put hebt gehaald, dan wel uit een kraan verderop en de washebt staan boenen, moet je nog gaan uitwringen. Gelukkig hebben we een paar jaar geleden een wringer uitgrootmoederstijd kunnen bemachtigen. Die doet hier nog goede diensten.

Babyweegschaal

Mijn vraag naar een babyweegschaal had succes. Van een sponsor kregen we bericht dat er babyweegschalen op Marktplaats staan en dat door haar een weegschaal geregeld zal worden. Hartelijk dank.
Als afscheid

hebben we gisteravond met Maarten en Paula van www.stichtingbouwen.nl ,hun zoontjes en de Toubabokundafamilie een "pastaparty"georganiseerd. Voor het gemak hebben we de kinderen maar rond 2 schalen op de grond laten zitten, deels met lepel. Let op onderstaande foto ook even op de kleine Yassin die strategisch tussen beide schalen ging zitten en van twee walletjes at.

Tenslotte

wil ik jullie als lezers bedanken voor jullie belangstelling. Op de teller van de site zie ik dat er wekelijks ongeveer 150 mensen (met min of meer interesse ?)mijn verhaaltjes hebben gelezen. Het is natuurlijk leuk om te weten dat het zondagmiddaguurtje goed besteed is. Door samen met Alied gedurende de week op te letten wat er op en rond ons erf te zien is, worden we ook gedwongen om ons bewust te zijn van de omgeving. Het wordt zo snel "gewoon" anders. Wie weet krijgen we volgend seizoen weer bezoekers, die ons de gelegenheid geven door hun nog onbevangen ogen dit alles te bezien.

• 11 April 2021 - 16:18

Christine:

Ontzettend bedankt voor jullie verhaaltjes. Ik heb ze met alle soorten emoties gelezen!
    Sterkte met het opruimen van Toubabokunda, een hele goede reis naar huis en tot spoedig ziens in Hoogeveen.

• 11 April 2021 - 16:32

Cees:

Freek Jan bedankt, we hebben ze met veel plezier gelezen.
    Hopelijk spoedig tot ziens op Vlie.

• 11 April 2021 - 17:18

Wendy Haas:

Dankjewel Freek-Jan en Alied, voor jullie oplettende blik, levendige beschrijvingen en het bewust maken van hoe goed wij het hier hebben, maar ook van wat we hier soms juist missen. Erg leuk om mee te lezen en weer even in verbeelding daar te zijn.
    Heel veel succes met het afscheid daar en de overgang naar hier. Ik kijk nu alweer uit naar toekomstige stukjes!

• 11 April 2021 - 21:55

Marja Ooms:

Denk dat ik één van de 150 lezers van de wekelijkse interessante verhalen ben. Vaak herkenbaar wat je schrijft en natuurlijk de omgeving. Hartelijk dank daarvoor!

• 11 April 2021 - 22:05

Liane:

Succes met de test en een veilige reis terug. Ik zou zeggen, neem wat zon mee in jullie koffer

• 12 April 2021 - 15:17

Hans:

Dankjewel voor alle 'mooie' verhalen!

• 14 April 2021 - 07:39

Jeannette Withaar:

Bedankt voor al jullie mooie,trieste, indrukwekkende
    verhalen waar ik van genoten heb!
    Gambia leek daardoor wat dichterbij!
    Sterkte met afscheid nemen en goede reis!