Reizen is één, landen is twee. - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu Reizen is één, landen is twee. - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

Reizen is één, landen is twee.

Door: Alied en Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

26 November 2023 | Gambia, Madiana

Reizen is één, landen is twee.

We zijn vorige week zondag weer in het holst van de nacht bij een druppelregen vertrokken om 12 uur later en 5000 km zuidelijker weer op de aarde terug te keren. Zo’n reis, waarover onze verre voorouders weken deden en tijdens welke veel reizigers sneuvelden ( zo als nu de bootvluchtelingen die noordwaarts trekken ) brengt ons nu in een halve dag in deze andere wereld. De reistijd is te kort om te landen. Het landen duurt altijd een paar dagen.

Als de deuren van het vliegtuig openen, zijn onze reukorganen de eerste die ons duidelijk maken dat we “er “ weer zijn. Op het heetst van de dag, 35 graden, en een tikkeltje vochtig, lopen we de vliegtuigtrap af om na 50 meter in een voorverwarmde bus te stappen. Na 200 meter mogen we uitstappen om in de rij te staan in de volle zon, voordat we binnen ( met airco!) onze 20,-€ security fee mogen betalen. De douane neemt vingerafdrukken en een foto van ons gezicht en we krijgen een stempel in ons paspoort. De bagage draait al op de band en er wordt geen contrabande gevonden door de scanner.

Alhagy, die al stond te wachten, loodst ons door het chaotische verkeer. De 6 -baans snelweg is nu in zoverre al klaar dat we een deel kunnen gebruiken en dat scheelt filerijden. Via de zandweg “achterom” komen we bij huis aan. Het hoge gras na de regentijd en de droge “rivierbedding” langs de muur van ons erf is al geen verrassing meer. De ontvangst door onze Gambiaanse buren is weer hartelijk. De kinderen zijn nu zo groot ( 5 tot 13 jaar ) dat ze naar onze komst uitkijken. De honden herkennen ons ook nog en het is de kunst om je niet te laten bekrassen door hun lange nagels.

Het meubilair staat al op de veranda en Ali heeft zijn best gedaan om het huis schoon te maken.

De eerste uren besteden we aan het weer ophangen van de muggennetten, het uitpakken van de koffers en ons op de hoogte stellen van het wel en wee in de omgeving. Ja, er zijn weer kinderen geboren ( domme vraag ) en mensen overleden nadat ze zich niet oké voelden. De prijzen van “alles” zijn weer gestegen: rijst, cassave, groente en het openbaar vervoer. Vis is niet meer te betalen omdat de oceaan voor de kust wordt leeggevist door de trawlers uit Japan, China en de EU. De onderwerpen bestaanszekerheid, armoedegrens ,energiearmoede, klimaat, stikstof , laat staan immigratie worden hier niet aangesneden.

Private part.

Hoewel ik de eerste dag vertelde dat ik de eerste week nog geen spreekuur ging doen omdat ik eerst moest uitzoeken wat er aan verbandmateriaal en medicatie is, werd de volgende dag de 3 jarige Adama, dochtertje van tuinman Ali en zijn vrouw Penda, al op de tafel op de veranda gezet, haar broekje naar beneden getrokken en gewezen op haar “private part”. “Ze heeft daar jeuk en kan niet in slaap komen, het bestaat al “lange tijd” en de medicijnen uit het dorp helpen niet.Er is duidelijk te zien dat ze flink gekrabt heeft en bij het bekijken van haar anus is het daar ook flink rood. Van de getoonde medicijnen – paracetamol siroop, een antischimmelzalfje en een antijeukdrankje, - gaat dit niet over, want dit wordt veroorzaakt door wormpjes ofwel aarsmaden. De tabletjes om dit behandelen blijken in de plaatselijk apotheek voorhanden tegen de prijs van 1,20 €. De eerste wonderbare genezing is een feit.

Het aanduiden van alle delen onder de navel gebeurt hier dus met “private part”. Als ik bedenkt hoe dat in Nederland ging en gaat, geeft dat ook nogal eens verwarring. Bij zo’n kleutermeisje is de benaming schaamlippen wat overdreven, schaamlipjes klinkt ook niet vertrouwd, plassertje geeft het probleem niet weer en voorbibs …..tja.Gelukkig hebben we daar in het Drents een prachtige allesomvattende term voor: “gemacht”. Dat staat voor de uitwendige geslachtsorganen van zowel mannen als vrouwen. Deze genderneutrale term kan mijns inziens dan ook gebruikt voor non-binaire personen. Handig.

Islamic school.

Onderweg naar mijn lokale bakkertje ( er is hier nog een royale middenstand ) zie ik een optreksel van gebruikte golfplaten met een raam-en deuropening. Ik hoor een gezongen gebed en kijk naar binnen: alleen een bidmatje met een biddend persoon. Zou er weer een nieuwe moskee zijn? Nee…het is één van de vele islamic scholen ,waar kinderen gratis en niet in uniform les krijgen. De lessen bestaan vooral uit het leren van arabisch en koranverzen. Naar ik heb begrepen, wordt er helaas geen Engels onderwezen. Let bij de foto ook even op de oude velg die aan de boom hangt. Ik dacht eerst dat het een luidspreker moest voorstellen.

Fauna

Op het erf van onze buren werden afgelopen week bijgaande foto’s gemaakt. De groene slang zou een onschuldig wurgslangetje zijn ( hij lijkt wel veel op de giftige groene mamba die in Tilburg ontsnapte ) . De andere foto betreft een vleerhond. Beide foto’s auteursrecht Iris.

Verontschuldiging.

De middagtemperatuur van 37 graden met een door de hoge luchtvochtigheid grijzige lucht en een matige slaaptemperatuur van 27 graden heeft deze eerste week van ons verblijf plaatsgemaakt voor een helderblauwe lucht bij 30 graden, een zeewindje en een slaaptemperatuur van 20 graden. We trekken midden in de nacht een lakentje over.

Voor deze leefomstandigheden wiilen we ons verontschuldigen tegenover de lezers, in merendeel hardwerkende Nederlanders, die bij de barre weeromstandigheden van deze dagen ook nog veel materiele welvaart moeten missen doordat “zij “dit afpakken. Gelukkig geeft de verkiezingsuitslag jullie hoop dat jullie net als wij jullie ooit jullie welverdiende oude dag kunnen doorbrengen in betrekkelijke welvaart.

• 26 November 2023 - 18:17

Gerrit En Heleen :

We wensen jullie een goede tijd op jullie 2e thuisbasis. Een welgemeende en vriendelijke groet uit een koud en nat Nederland.

• 26 November 2023 - 20:01

Jeannette:

Jullie zijn inmiddels wel ‘geland’ denk ik!

Ik wens jullie weer een fijne tijd in Gambia toe

en kijk uit naar de verhalen die wij vast weer

mee mogen beleven!

• 27 November 2023 - 08:38

Paula Wassenberg:

Dank Freek Jan, wat hebben we het idd zwaar hier in Nederland [e-1f609]. Geniet! En hartelijke groeten voor iedereen daar van ons allemaal. De kinderen missen de kinderen.

• 27 November 2023 - 10:48

Hillie Tjabringa:

Ik wens jullie een goede tijd in Gambia. Moedig dat jullie dit werk doen.!!

Hartelijke groet, Hillie Tjabringa

• 27 November 2023 - 12:37

Willemien:

Wat geweldig: weer elke zondagmiddag Toubabokunda-feuilleton!!

Ik lees het met zoveel plezier en des te meer nu ik zelf nog niet in Gambia ben.

Geniet van jullie tijd daar met al z'n wel en wee!

• 27 November 2023 - 21:55

Gerda Koops :

Wat weer een mooi verhaal. Dank voor het mogen meekijken met de gebeurtenissen in Gambia. En wat een simpel worm-kuurtje al niet kan doen, wonderbaarlijk.

Een hele fijne tijd daar en hopelijk kan jij weer veel mensen helpen.

• 23 Februari 2024 - 21:51

Liesbeth:

Mooi! Ik reis met terugwerkende kracht met jullie mee.