2 werelden, 1 aardkloot - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu 2 werelden, 1 aardkloot - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

2 werelden, 1 aardkloot

Door: Alied en Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

21 Januari 2024 | Gambia, Madiana

Twee werelden, één aardkloot

Recyclen

Hoewel we hier nog bewuster met afval omgaan dan in Nederland, merken we hier meer wat er overblijft na onze consumptie, omdat er geen vuilnisophaaldienst of glascontainer is.. De lege glazen potten van pindakaas, choco en jam leggen we samen met lege plastic melkflessen op een kast in de keuken. Als we weer voldoende verzameld hebben, neem ik alles mee in een grote tas en loop naär de buurtsuper van Abdullai. Met hem kan ik in het Engels converseren en hij begrijpt hoe dit afval hergebruikt kan worden. Zijn klanten die bakolie per kopje kopen, vraagt hij of ze het in een fles of pot willen in plaats van in een plastic zakje. De bedoeling is dan dat ze de pot weer meenemen voor de volgende aankoop.

Deze week liep ik weer met een tas vol naar Abdullai en vroeg hem hoe het hergebruik loopt. Hij antwoordde dat de meeste mensen het begrijpen en trouw hun pot of fles meenemen, maar er helaas ook klanten zijn, die alles hardnekkig weggooien.

Bij de aankoop van een tapalappa = stokbroodje wordt dit broodje geleverd in een velletje krantenpapier, opvallend vaak in een Scandinavische taal. Ik had in een ander winkeltje gezien dat een stapeltje krantenpapier na nauwkeurig afwegen werd verkocht. Omdat ik voor Abdullai ook een oude krant en tijdschriften had meegenomen als verpakkingsmateriaal, vroeg ik hem hoe hij aan de oude kranten komt. Hij blijkt de oude kranten per kg ( 100 dalasi ) of per 10 kg ( 800 dal ) te kopen. Dat betekent een prijs van ruim 1,-€ voor oud papier. In Nederland is de prijs volgens internet 15 eurocent per kilo. De transcontinentale handel in papier lijkt me een lucratieve bezigheid, waarbij het gezegde liefdewerk- oud papier niet opgaat.

Agenderen ?!

Op mijn spreekuur kwam afgelopen week een moeder met een kindje van 9 weken. Ze vertelde te weinig borstvoeding te hebben: de baby huilt veel van de honger. Bij navraag is het haar 8e kind en de vorige 7 kinderen hebben het op borstvoeding gered. Ik vraag haar de volgende dag terug te komen met de kaart met geboortegegevens en gewichten. De volgende dag komt ze weer, maar helaas staat er geen geboortegewicht op de kaart en geen gewicht bij 4 weken, maar wel een geboortedatum : 19 november. Ze vertelt wel voor controle van het gewicht naar een kliniekje gegaan te zijn, maar daar moest ze 100 dal betalen voor wegen (?) ( 10 stokbroodjes),dus niet gewogen.

Bij onderzoek zie ik inderdaad een mager kindje, dat druk met het mondje op zoek is naar een tepel, maar wel graag met inhoud. Het gewicht blijkt 3545 gr. Blijft natuurlijk wat natte vinger werk, maar uitgaande van een geboortegewicht tussen 2500 en 3000 gr ( de geboorte zou rond de uitgerekende datum zijn geschied) is dat een gewichtstoename van minder dan 100 gr per week. Een pasgeborene hoort in de eerste maanden minstens 150 gr per week aan te komen.

Ik leg uit : 1 dat borstvoeding veel gezonder is dan flesvoeding, dus doorgaan met borstvoeding 2 hoe flesvoeding klaargemaakt moet worden aan de hand van maatlepeltje en flesje met gebruikmaking van water uit de kraan en niet uit een put 3 dat ze de baby 200 ml flesvoeding per dag mag bijgeven. Over een week maar weer wegen. ( LEVE DE KRUIDVATVOEDING IN ONZE VOORRAAD )

Overigens suggereerde ik haar om na 8 kinderen na te denken over familieplanning. Ze liet me het litteken op haar bovenarm zien, waar het Implanonstaafje heeft gezeten. Een implanonstaafje werkt op dezelfde manier als de prikpil,maar kan afhankelijk van de grootte 3 of 5 jaar zijn werk doen. Prachtige methode dus…..,maar 3 0f 5 jaar is voor mensen die met de dag leven een eeuwigheid. Dus raakte ze zwanger toen de werkzaamheid van Implanon voorbij was. Yassin vertelde me dat er bij haar buurvrouwen komen die de prikpil als anticonceptie gebruiken maar niet kunnen lezen welke datum op het briefje van de kliniek geschreven is. En dan ben je weeeer zwanger!

Overigens is het in Nederland ook erg lastig voor vrouwen met een spiraaltje om te onthouden op welk moment er een nieuwe geplaatst moet worden.

Demografie

Het recente rapport dat in Nederland is verschenen over hoe de bevolkingsgroei er de komende decennia moet uitzien en dat allerlei scenario’s beschrijft, zou voor Gambia er eenvoudig uitzien. Het aantal kinderen per vrouw moet drastisch omlaag. De situatie is ons dorp is mogelijk niet hetzelfde als in de meer stedelijke gebieden met een groeiende middenklasse, maar als ik op mijn spreekuur hoor en zie hoeveel kinderen er per vrouw geboren worden, dan schat ik het gemiddelde tussen de 5 en 10 kinderen. En zolang je als man nog als “strong” gezien wordt als je meer dan 1 vrouw hebt en minstens 20 kinderen, dan zal het nog wel even duren voordat dit verandert.

Chickenpox

Afgelopen week heb ik -tig kinderen met waterpokken gezien. Deze uiterst besmettelijke ziekte heeft hier een rijk arbeidsveld. Gisteren kwam er een moeder met 5 kinderen met waterpokken. Het kost moeite om uit te leggen dat er geen medicijn tegen is. Omdat er soms akelige longontstekingen voorkomen in aansluiting aan waterpokken, vraag ik bij alle hoesters nu of ze de afgelopen periode blaasjes op hun huid hebben gehad. Bekend is dat tijdens een waterpokkenperiode ook meer gordelroos voorkomt en dat werd geillustreerd door het meisje op de foto hierboven.

Erf-belasting.

Hoewel er in de EU veel gereguleerd is, geldt dat niet voor de erfbelasting. Afgelopen week zag ik weer hoe hier de belasting bij een “erfenis” uitwerkt. Een bijna buurman, Abdullai, met een flink gezin raakte in coronatijd zijn redelijk betaalde baan kwijt en moet nu zijn kostje bij elkaar scharrelen. Afgelopen week kwam hij met een doodzieke jongeman, 22 jaar, met zijn moeder op mijn spreekuur. Ali vertelde dat Abdullai’s broer in Zuid-Senegal is overleden en dat hij nu diens vrouw en een stel kinderen georven heeft. Dat zijn erfenissen hier die je niet kunt weigeren, maar wel een flinke belasting vormen. Er is dus geen ene dalasi om aan de behandeling van deze neef te besteden…..maar gelukkig is er een toubab-dokter, een veelkoppige monster, kruising tussen Sinterklaas, Kerstman, Onze-Lieve-Heer en “gekke Henkie”. Ik eindig professioneel met deze cliffhanger: “meer in onze aflevering van volgende week “

• 21 Januari 2024 - 18:14

Annet:

Weer leuk/fijn/goed om te lezen! Wij zullen ook onze potten, etc, gaan

doneren!

Nog ruim 2 weken, dan zien we Madiana!

• 22 Januari 2024 - 15:37

Willeke :

Gekke Henkie of niet, jullie doen fantastisch werk!

Heel leuk om jullie verhalen te lezen.

Hartelijke groet uit Nederland!

• 22 Januari 2024 - 16:38

Mariet Van De Belt Fidder:

Wat een verschil in werelden ,zolang die toestand niet veranderd daar,zullen mensen ook blijven trekken naar Europa?

En jij verricht in wat voor rol ook([e-1f60e][e-1f609][e-2764]️)een heel belangrijke taak, geweldig werk FreekJan!Thnx!Dit verslag bracht een glimlach op ons gezicht.

hartelijke groet van Mariet en Wim

• 28 Januari 2024 - 13:44

Gerda Koops:

Wat toch weer bijzondere verhalen. Je bent weer goed bezig geweest

• 23 Februari 2024 - 20:43

Liesbeth:

Zo leerzaam, deze blog. Plaats je hem alleen maar hier, of ook nog op social media?