Ver weg - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu Ver weg - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

Ver weg

Door: Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

29 November 2020 | Gambia, Madiana

Ver weg

lijken hier de gebeurtenissen, die de gemoederen in Nederland bezighouden. Zelfs Black Friday ( hou lang houdt de benaming van deze hebzuchtigendag onder druk van Black Lives Matter en de ZwartePietendiscussie stand? ) gaat hier aan ons voorbij. Er stonden geen lange rijen voor de locale winkeltjes en we konden de 1,5 meter afstand makkelijk bewaren.

Om te beginnen:

op mijn vraag naar kleding maat 122 heb ik al een ruim aanbod gekregen. Is in voorzien dus: de gevers hierbij alvast hartelijk dank!

Baobab Nursery School

Na de eerste klussen thuis is het tijd om "onze" kleuterschool te bezoeken ( zie www.gambiahulp.nl) . Eind oktober is de school, evenals alle scholen, weer opengegaan. Bij mijn komst is goed te horen dat er in alle drie klassen druk lesgegeven wordt. In de klas van de jongste kleuters, nursery 1, zie ik dit jaar geen piepjonge kleuters gelukkig. Alle kinderen dragen een fonkelnieuw uniform en zitten rustig op hun stoeltje. Er zitten 35 kinderen in deze klas en dat is het afgesproken maximum aantal. Het klussenlijstje dat Ida( de headmistress) voor me heeft valt dit jaar mee: de toiletbril van een toilet is gesneuveld en door lekkage in de regentijd zijn in 1 lokaals een paar plafondplaten aangetast. Daar ga ik de komende tijd mee bezig.

Lastig probleem.

Twee jaar geleden bracht een Nederlandse vrouw, die in de buurt van school woont, 25 kinderen, voor wie ze sponsors had gevonden. voor de eerste klas. Ida durfde niet te zeggen dat daarmee het maximum aantal kinderen te hoog zou worden, zodat er plotseling 54 kinderen in 1 klaslokaal zaten. Vorig jaar kostte het al veel moeite om het schoolgeld voor deze gesponsorde kinderen binnen te krijgen. Nu zitten deze kinderen in de laatste klas en komt de "regelmevrouw" met de medeling dat ze slechts schoolgeld heeft voor 5 kinderen! Dat betekent dat de op armoede geselecteerde ouders van 20 kinderen, die niet gewend zijn schoolgeld te betalen nu omgerekend 30,- € moeten betalen. Als dat niet lukt, zou Ida deze kinderen dus naar huis moeten sturen........ Daar moeten we eerst even over nadenken......... Als we deze ouders het schoolgeld kwijtschelden, komen er dan meer ouders die niet kunnen betalen? Onze filosofie is goed onderwijs tegen een laag schoolgeld, maar we willen de school ook langzamerhand op eigen benen laten staan.

Vondeling Fatoumata.

Twee jaar geleden kwam een oude dame met een baby van een paar weken op de rug aan de poort. Het meisje lag midden in de nacht bij hun huisje in het gras: een vondeling dat de naam Fatoumata kreeg.ER was geen geld om kunstvoeding te kopen. Inmiddels is ze met babyvoeding uit Nederland een flinke peuter geworden. Oma kwam even langs om dag te zeggen.

Papaya.

Behalve sinasappelbomen en bananenplanten hebeen we op ons terrein nu ook een papapyaboom. Er groeien echter zowel papaya's aan dat we vrezen dat de boom over een poosje onder de groeiende last zal bezwijken.


  • 30 November 2020 - 12:04

    Christine:

    Leuk jullie berichten te lezen! De sponsorkinderen op Baobab Nursery school lijkt me inderdaad een lastig probleem. Ik zou ook niet weten wat ik moest doen.
    Jullie Papaya probleem is ook erg..... en ik ben er nu niet om jullie te helpen met het 'opeten'. Ik zit nu een beetje te snakken naar jouw Papaya toetjes met dat heerlijke yoghurt erbij, Alied!
    De groeten aan iedereen!

  • 30 November 2020 - 17:53

    Willemijn :

    Ook ik ben reuze jaloers op die papaya!
    Ik zou een deel van de vruchten van de boom halen, ook al zijn ze nog niet rijp. Dan overleeft die boom en krijgen de overgebleven vruchten meer kans om goed rijp te worden.
    Ook ik heb geen passende oplossing voor de sponsorkinderen. De schuld kwijtschelden lijkt me inderdaad geen goed idee. Dat voelt niet goed voor mensen, die het geld met moeite net bij elkaar krijgen. Kunnen ouders het schoolgeld voor 1 jaar niet verdienen? Klussen doen op school, die anders geld kosten? Maar ja, 15x €30,- dat zijn heel veel klussen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Madiana

Alied en Freek-Jan

Verslagen van overwintering in Madiana, the Gambia

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 41471

Voorgaande reizen:

26 November 2023 - 22 Maart 2024

Madiana 23-24

20 November 2022 - 03 April 2023

Madiana 22-23

14 November 2021 - 14 April 2022

Madiana 2122

11 November 2019 - 01 April 2020

Madiana winter 2019-2020

13 Januari 2015 - 20 Februari 2015

Madiana,the Gambia jan-april 2015

Landen bezocht: