R getallen - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu R getallen - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

R getallen

Door: Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

28 Februari 2021 | Gambia, Madiana

R-getallen.

Wie van jullie had 1 jaar geleden geweten, dat de R in R-getal staat voor Reproductie? Wij in ieder geval niet. En nu moeten we proberen in deze pandemietijd om het R-getal ruim onder de 1 te krijgen, zodat het aantal besmettingsgevallen gaat afnemen. Bij een R getal boven de 1 ontstaat exponentiele toename, ongeveer zoals spaargeld toenam in de tijd dat de spaarrente nog 10 % was. De millenials onder jullie kunnen zich dit niet voorstellen.

R- getal Covid.

Bij de dagelijkse updates van het ministerie van gezondheid hier in Gambia, met ruim 2 miljoen inwoners, zien we dat er ongeveer 30 positieve tests gemeld worden bij een totaal aantal tests van 350. Het percentage positieve testen afgelopen week varieert van 4 - 10%. Nederland met 17 miljoen inwoners had afgelopen week ongeveer 4400 positieve testen per dag met ongeveer 11 % positieve testen. In Nederland zijn er ongetwijfeld mensen met Corona die zich niet laten testen, maar dat zullen hier waarschijnlijk veel meer mensen zijn. In een testcentrum bij ons in de buurt komt het testteam om 11.30 uur en het is handig om bij de opening om 09.00 alvast te gaan zitten. Ruime wachttijd dus...

R = mogelijk veel (?)

Naast geiten,schapen,ezels en koeien scharrelen hier ook her en der kippen rond met hun nageslacht. Op weg om brood te kopen zag ik een moederkip met 12 kuikentjes lopen ( zie foto). Vol van de R getallen bedacht ik dat deze kip wel een erg grote R moet hebben met dit aantal kuikens, hoewel er waarschijnlijk wel veel kuikentjes zullen sneuvelen gezien het aantal roofvogels die hier rondcirkelen. Mogelijk zit haar R toch ook rond de 1?

R = zeker veel.

Tijdens een recent bezoek aan een compound waren Alied en ik binnen een mum van tijd omringt door "erg veel" kinderen onder de 10 jaar. Aan het eind van ons bezoek vroegen we nog even of al deze kinderen toch echt op dit erf woonden. Het bleek dat er inderdaad 20 kinderen in de laatste 10 jaar hier het levenslicht hadden gezien. Wij vragen ons dan af hoe al deze kinderen over 10-20 jaar moeten wonen, onderwijs moeten krijgen, gevoed en gekleed moeten worden, medische zorg moeten krijgen enzovoort. Dit gevoel deelden we met onze Gambiaanse gids. Zij leek zich absoluut niet in te kunnen leven in onze gedachtengang en kwam niet verder dan: " Allah geeft ons het aantal kinderen" en "dit is onze cultuur". Onze poging om haar te doordringen van de urgentie van dit probleem strandde...

R = tot nu toe 0.

Hoewel ik mijn spreekuur hier hoofdzakelijk beperk tot de behandeling van wonden, maak ik soms een uitzondering. Ali vertelde dat er een jonge vrouw aan de poort stond, een bekende van hem, met een urgent probleem : hebt u ook medicijnen om onvruchtbaarheid te behandelen? We zijn nu 3 jaar getrouwd en ik raak maar niet zwanger.
Een jonge vrouw, die zich duidelijk zorgen maakt, zit tegenover me. Nadat ik heb gezegd dat het me voor haar spijt,dat ze geen kinderen heeft, volgt de uitleg,dat mijn mogelijkheden om de oorzaak te vinden, laat staan iets voor haar te kunnen doen, sterk beperkt zijn. Ik begin met de relevante vragen aan haar te stellen over menstruatie enzovoort en of ze iets weet over de gezondheid en voorgeschiedenis van haar man. Daar kom ik niet verder mee.
Ik vraag nog eens naar haar huwelijk en dan volgen er verhelderende antwoorden. Ze is 3 jaar geleden getrouwd met een man,die op dat moment al in Italie was via de "backway". Dat wil zeggen dat hij de reis door de woestijn, de verschrikkingen in Libie en de tocht over de zee had overleefd. Inderdaad verstandig om pas te trouwen wanneer je aanstaande deze gevaren heeft doorstaan, want anders ben je weduwe voor je het weet. Haar echtgenoot is 2 jaar geleden voor 2 maanden terug geweest, nu comfortabel per vliegtuig, en 2 weken geleden is hij weer gekomen. Hij zal begin mei weer vertrekken.
En dan ga ik de vraag naar medicijnen tegen onvruchtbaarheid begrijpen! Ze hoopt dat ik iets heb dat ze tijdens dit verblijf van haar man zwanger zal raken. Een soort vruchtbaarheidsturbomiddel is wat ze wil. Op grond van de datum van haar laatste menstruatie en haar cyclus vertel ik haar wanneer haar vruchtbare periode is. Ik hoop voor haar dat Allah hen welgezind is en zeg dat ik wel een zwangerschapstest wil doen als ze 2 weken over tijd is.

Vervolg van de kantje-boord-baby:R blijft 4.

Het babyjongetje Muhammed, over wie ik schreef in mijn kantjeboord stukje, drinkt inmiddels ruim de hoeveelheid voeding die hij moet hebben. Gezien het trage herstel en het verhaal van "roodplassen" bij zijn eerste komst, heb ik hem op verdenking urineweginfectie toch maar een antibioticum door de voeding gegeven. Hij is nu, bijna 6 weken oud, op zijn geboortegewicht. Het is overdreven om te stellen dat hij als kool groeit en is nog niet "Gambiaans welvaren", maar hij leeft nog en het R getal van deze ouders met 8 kinderen bedraagt nog 4. ( als ik een rekenfout maak, hoor ik graag een reactie)

R blijft hopelijk gelijk.

Buurvrouw Fatou, wier jongste 3 kinderen via ons gesponsord worden om naar de kleuterschool te gaan, vraagt om geld voor nieuwe uniformen. Het klopt dat het al even geleden is dat de kinderen uniformpjes gekregen hebben. Fatou's stokoude echtgenoot is 5 jaar geleden op zijn 90e (?) overleden en ze zorgt alleen voor haar 3 jongste kinderen. De 5 oudere kinderen zijn bij familie ondergebracht. Een vrouw alleen op een erf is hier "not done" . Vorig jaar heb ik Fatou ongevraagd gezegd dat ik hoop dat Allah haar een goede echtgenoot zal bezorgen. Op het moment dat ze nu weggaat, helpt ze me mijn bede herinneren en vertelt dat die verhoord is en ze inmiddels getrouwd is. Navraag leert me dat een 50 plusser uit de buurt met 2 vrouwen en 10 kinderen besloten heeft om 1 vrouw af te danken. Hij had daarna waarschijnlijk toch wel een wat kaal gevoel en besloot om Fatou uit haar eenzaamheid te verlossen en de sponde met haar te delen. Ik hoop dat Fatou, die 40 + is volgende week niet komt vragen om medicijnen tegen onvruchtbaarheid. Een R van 9 voor dit gelukkige stel lijkt me ruim voldoende.

  • 02 Maart 2021 - 17:15

    Annet Van Zelst:

    Toch maar een boek schrijven!
    Ik heb weer genoten van jullie belevenissen in/uit donker Madiana! Maar het gemis is er toch niet minder om

  • 03 Maart 2021 - 20:25

    Gerda Koops :

    Wederom mooie verhalen Freek. Ik geniet ervan.

  • 03 Maart 2021 - 20:35

    Jeannette:

    Leuke verhalen weer van de 'dorps-dokter' en zijn vrouw!
    Zo voelt Madiana weer wat dichterbij!

    En bedankt voor de rekenles!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Madiana

Alied en Freek-Jan

Verslagen van overwintering in Madiana, the Gambia

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 41587

Voorgaande reizen:

26 November 2023 - 22 Maart 2024

Madiana 23-24

20 November 2022 - 03 April 2023

Madiana 22-23

14 November 2021 - 14 April 2022

Madiana 2122

11 November 2019 - 01 April 2020

Madiana winter 2019-2020

13 Januari 2015 - 20 Februari 2015

Madiana,the Gambia jan-april 2015

Landen bezocht: