In en om het huis - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu In en om het huis - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

In en om het huis

Door: Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

18 Januari 2015 | Gambia, Madiana

In en om ons huis valt eigenlijk altijd wel wat te beleven. Eigenlijk moeten we elke dag opschrijven wat ons treft,aan leuke en minder leuke dingen. Dat is de beste manier om open te blijven staan voor de omgeving waarin we verkeren.

Zijn s avonds de geluiden die bij het donker horen het meest opvallend - de krekels,het blaffen van de honden, de smartelijke geluiden van de ezels- , overdag zijn het vogels die onze aandacht trekken. Ik heb een paar foto’s bij dit verslag gezet.

Afgelopen week hebben we samen met onze buren de warme maaltijd, “kontongo” genuttigd en het koken verdeeld. Dat betekende dat ik zeker op de markt vlakbij inkopen ging doen voor het diner. Onderweg waren er jongetjes aan het voetballen. Bij de warme maltijd, rond twee uur ’s middags, zitten we op de grond op een speciaal kleed rond een groot bord. Ieder eet aan de eigen kant met een lepel tot de buik vol is of het verstand zegt dat het voldoende moet zijn.

Een deel van de zwakke muur achter het huis heeft het begeven en de bougainville in zijn val meegesleept en geknakt. Met het vrijgekomen puin heeft Ali, onze watchman/tuinman, de meeste diepe kuilen voor de poort opgevuld. Tijdens de regentijd heeft hier flink wat water gestroomd.

Alied heeft afgelopen week weer wat buurmeisjes op haakles gehad. Ook dat gebeurde op de grond, waarbij de meegenomen baby tijdens het haken de borst gegeven kon worden.

Het is nu sinasappeltijd hier. De oogst is laat dit jaar en de sinasappels vrij klein, omdat er minder regen dan normaal is gevallen. Dat betekent dat we flink moeten persen om drie glazen sap te produceren. Het sap is overigens wel extra zoet door de grotere suikerconcentratie is de vrucht. De sinasappels krijgen we gratis van buren die op deze manier iets terug kunnen doen.

Afgelopen week heb ik met Nyasi, de buurman-loodgieter, het benodigde materiaal voor het doortrekken van de waterleiding gekocht. Ik hoop dat de komende week begonnen wordt met het graven van de sleuf en het lijmen van de buisdelen-wordt vervolgd.

• 18 Januari 2015 - 18:46

Christine:

Mooi dat ik de komende 3 weken ook mee kan genieten!

• 19 Januari 2015 - 22:47

Willemien:

leuk, die verhalen en foto's van in en om huis!
    hier mistig, heel wat anders dan jullie zonnige omgeving.
    vandaag een vergadering van onze stichting gehad en ook tijdens het schrijven van verslagen veel met Gambia/Senegal bezig geweest in de afgelopen dagen
    natuurlijk niet te vergelijken met er echt zijn, de hitte te voelen, de vogels te horen...........
    veel plezier!

• 25 Januari 2015 - 11:57

Marije :

Hallo Freek-Jan en Alied,

Super leuk om jullie verhalen te lezen EN de foto's te bekijken.
    Wat is Huja groot geworden zeg. Het is al een echt meisje geworden.
    Wat fijn dat jullie meer mensen in het dorp van schoon water kunnen voorzien.

Veel plezier en groetjes aan iedereen!

• 17 Mei 2018 - 01:09

Hardenne Peter:

Zeer leuk om te lezen buurman ;-).
    Bedankt voor uw informatie!