Palindroom-datum - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu Palindroom-datum - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

Palindroom-datum

Door: Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

02 Februari 2020 | Gambia, Madiana

Op de palindroom datum 02022020

Op deze dag, met de datum die van voren naar achteren gelezen identiek is als van achteren naar voren, zal ik weer een bloemlezing van de gebeurtenissen van afgelopen tijd aan u proberen te slijten.

Opwarming van de aarde of toeval?

Terwijl in Nederland de start van februari na een zachte januarimaand ongewoon mild verloopt, hebben we hier in Madiana voor het eerst in 12 jaar de afgelopen maand op geen enkele avond binnen hoeven te eten en zelfs niet in een hoek van de veranda hoeven te schuilen tegen een koude wind van zee. Climate is changing of??

Doorlopend: de weg.

Afgelopen jaren wordt de weg vóór ons erf op de regentijd een kolkend riviertje waardoor een deel wordt weggespoeld. Gelukkig is Maarten Wassenberg van www.stichtingbouwen.nl in de hoofdstad Banjul het grote ziekenhuis aan het renoveren. Het daarbij vrijkomende puin kunnen we voor een kleine vergoeding op onze toegangsweg laten storten. Onze tuinman Ali vindt dan altijd wel mensen die bereid zijn wat bij te verdienen door het puin te verspreiden.

Verhuizing van geit Ellen.

Ongeveer 1 jaar geleden hoorde Ali ’s avonds laat het gehuil van een pasgeboren geitje. Hij nam het diertje mee naar huis, omdat hij geen moedergeit zag en bang was dat loslopende honden de pasgeborene zouden verscheuren. Het geitje kreeg de naam Ellen ( uit privacyoverwegingen zal ik niet vermelden naar wie ze vernoemd is ) en werd met de fles grootgebracht. Sinds oktober is puppyhond Prince op het erf van Ali en Prince zag ik Ellen een leuk speelkameraadje. Helaas was hij daarbij niet zacht in de bek, zodat Ellen verwondingen opliep. Hoe nu verder???
Ali vond een paar dorpen verderop een familielid met geiten, die Ellen wel wilde adopteren. Het plan van Ali om met Ellen aan een touw de 6 km afstand te overbruggen, leek ons niet ideaal. Ellen en Ali werden achterin onze Landrover geladen en zo belandde Ellen bij haar nieuwe familie.

Schoolmeubilair

Op scholen in Nederland wordt het meubilair op gezette tijden vernieuwd. Op de Baobab Nursery School ( www.gambiahulp.nl ) is het in Gambia vervaardigde houten meubilair nu 18 jaar in gebruik. Vooral in de klas van de oudste kleuters zijn nog al wat wankelmoedige stoeltjes. Een aantal stoeltjes waren tamelijk simpel te stabiliseren ( met dank aan Thijs Haasjes ), maar een deel had groot onderhoud nodig. Na de reparatie heb ik ze hemelsblauw geschilderd. Hopelijk kunnen ze er weer tegen.

Sinds hoelang?? A metalleh = heel lang.

Op mijn dagelijkse spreekuur is, net als in Nederland, een veel gestelde vraag: hoe lang bestaat deze klacht al. Het tijdsbegrip van veel mensen hier is anders dan ik gewend ben en behalve het antwoord “Kunung ko “= eergisteren , hoor ik vaak “a metalleh”, heel lang. Zo ook toen een meisje van ongeveer 10 jaar met haar moeder verscheen met een vieze wond op haar enkel. Het meisje was bij familie in het binnenland “gestald”en toen haar moeder haar daar bezocht, zag ze de wond. Bij hun komst was er een met zand bedekte zwerende wond te vinden. Om te beginnen doe ik dan wat waspoeder in een leeg Nutridrinkflesje met de boodschap de wond in het sop schoon te laten worden. Daarna zag ik een hobbelige wond met rafelige randen, die na een paar dagen verbinden al duidelijk rustiger eruit zag ( foto’s kunnen als schokkend worden ervaren. )

En om de komende 9 zondagen nog wat te melden te hebben, houd ik mijn kruit verder droog.

• 02 Februari 2020 - 16:55

Ellen :

Bèèè......

Fijn dat je verhalen AVG-proof zijn ;-)

• 02 Februari 2020 - 17:42

Willemien:

Altijd leuk te lezen, alle afwisselende verhalen, zeker als ik net in het donkere, miezerige NL ben.
    En dat op een Palindroom-day! Weer wat geleerd! Dankjewel.

• 07 Februari 2020 - 15:37

Jeannette:

Heel fijn om mee te genieten van ‘het wel
    en wee’ in Madiana; heimwee