Toch nog - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu Toch nog - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

Toch nog

Door: Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

22 November 2020 | Gambia, Madiana

Ook in Coronatijd naar Gambia
Ondanks het negatief reisadvies van de Nederlandse overheid zijn we via Brussel naar Gambia gevlogen. Volgens de officiele cijfers ( hoe betrouwbaar ?) zijn er in Gambia per dag enkele positieve Covid-testen, maar het aantal testen is ook maar tussen 100 en 150 per dag. We hebben ons voorgenomen- en dat hebben we afgelopen week ook in praktijk gebracht- goed afstand te houden, mondkapjes te gebruiken en veel handen te wassen.

13 november

Reden we ’s ochtends op tijd van huis naar Brussel-Zaventem, vonden vlot de lang-parkeren-plaats en checkten snel in. Bij onze gate was het 2 uur voor vertrek al een drukte van belang en het boarden nam door de gevolgde procedure veel tijd in beslag. Gelukkig wisten we dat onze medereizigers ook allemaal een negatieve Coronatest moesten tonen bij aankomst in Gambia, want de 1,5 meter bij reizen per vliegtuig is natuurlijk een illusie. Dat merkten ook bij de altijd hectische aankomst: volle bussen, in de rij voor het betalen van 20,-€ “securityfee”, elke keer weer de foto bij de douane en de overvolle bagageband met de koffers van de reizigers die nog ergens in de rij stonden. Daarna de ons al wel bekende, maar toch elke keer weer opzienbare rit naar Madiana over slecht verlichte, plaatselijk overvolle, wegen en daarna de verrassing van de zand-hobbelweg door de bush. Welke weg kunnen we voortaan gebruiken? Waar heeft de regentijd de meeste kuilen achtergelaten?
Daarna
Is het de eerste dagen altijd wennen aan de temperatuur, het onvermijdeijk terugschakelen in leeftempo, het ,op afstand, begroeten van mensen die gedag komen zeggen. “I natale”= ben je er weer en “famo ta”= was lang geleden.

Thuis-school

De kinderen van Alhagy/ Yassin en Ali/Penda krijgen nog onderwijs via internet. Wekelijks worden opdrachten gemaild, die uitgeprint moeten worden en daarna gemaakt aan de grote tafel op onze veranda of in de keuken. Dagelijks bellen de leraren/-essen via whatsapp-video om de gemaakte lessen te bespreken. Door de vaak slechte internetverbinding gaat dat met horten en stoten. Deze prive-lagere school verzorgt in deze tijd tenminste onderwijs, terwijl de kinderen op alle overheidsscholen 6 maanden geen les hadden, maar nu wel allemaal bevorderd zijn naar een hogere klas!
Voor ons betekent dat dat we om 8 uur de deur open doen en daarna ons afzijdig houden van alles wat er om ons heen plaatsvindt. Volgens de planning beginnen de lessen op school weer op 4 januari. De “school” verplaatsen naar het huis van Algahy/Ali is geen optie ivm ruimte en storing van de andere kleinere kinderen.

Sisop

In onze tuin staat onder andere een boom waar de “sisop” vrucht aan groeit. Vaak worden de vruchten al door de grijze bananeneter ( een papegaai-achtige vogel) of de vleermuizen opgegeten voordat ze rijp zijn, maar afgelopen week hadden we het gelukt dat we er één konder verorberen. Het is een een gesmeer om het vruchtvlees er uit te krijgen, maar dan is het ook genieten.

Spreekuur cancellen.

Om de kans op besmetting met Corona niet op te zoeken, doe ik geen spreekuur maar heb ik gezegd at ik eventueel wel mensen met wonden/ ontstekingen aan de huid wil helpen. De tweede dag verscheen er een oude dame met een verschrikkelijke wond op haar voetzool en pus rond haar tenen. Dit bestond al maanden en ze had geen hulp gezocht uit angst dat haar voet geamputeerd zou worden. Dit is begonnen als een simpele schimmelinfectie tussen twee tenen ( “zwemmerseczeem”) en heeft vervolgens door het infecteren van een scheurtje in de huid tot deze akelige situatie geleid. Er wacht me dus de schone taak om dit te trachten te behandelen.

Zoals zovelen: Mustafa.

Via Huub en Annet ( die vlakbij ons ook een winterverblijf hebben) komt Mustafa aan de poort. Mustafa heeft afgelopen jaar eindexamen middelbare school gedaan, waarbij het examengeld voor dit examen van West-Afrikaanse landen door Huub en Annet is gesponsord. Mustafa heeft op een regeringsschool gezeten en daar behoorde hij tot de beste leerlingen. Helaas is het onderwijsniveau op deze scholen zo laag dat maar weinig leerlingen slagen voor dit examen. Ook Mustafa is slachtoffer: van de 8 vakken heeft hij maar 1 voldoende. Daar gaat zijn hoop op een goede vervolgopleiding………. Hij maakt een erg terneergeslagen indruk en weet geen raad met de situatie.
Wat is wijsheid…….. Op een prive-school twee klassen overdoen en dan weer dit examen?? ..maar hij is al bijna 21 jaar….. Of toch een beroepsopleiding zoeken waarop hij zonder diploma terecht kan, hopen dat deze opleiding beter is en dan ook nog kans geeft op een baan….
En zo nemen jongens als Mustafa uit radeloosheid de “backway” naar Europa. Dat betekent geld lenen voor mensensmokkelaars en dan ofwel een overvolle gammele boot naar de Canarische eilanden nemen of via de woestijn na de kans op martelingen in Libie op de zee naar Italie. Op weg naar het beloofde land

Kleine Yassin

Rum 1 jaar geleden hebben Alhagy en Yassin de verzorging van de kleine Yassin overgenomen van haar moeder, een zusje van Yassin. Kleine Yassin, geboren rond Kerst 2018, was op dat moment sterk ondervoed en had ook een ontwikkelingsachterstand.
Na een jaar heeft ze een geweldige inhaalslag gemaakt zowel fysiek als wat betreft ontwikkeling.
Helaas is ze inmiddels ook uit al haar kleertjes gegroeid. Daarom hierbij onze oproep:
WIE KAN ONS HELPEN MET MEISJESKLEDING ROND MAAT 122?

• 22 November 2020 - 21:14

Annet:

Fijn om dot alles weer te kunnen lezen!
    Wij hopen in maart te kunnen gaan en dan ook Mustapha verder te kunnen helpen. Dank voor jullie support en wijze raad!

• 24 November 2020 - 12:41

Gerda Koops :

Hallo,
    Dus toch naar Gambia. Fijn om de verhalen te lezen. Alweer zo lang geleden dat ik ben geweest, nog steeds mooie herinneringen aan.
    Tja, het is een rare wereld momenteel en het einde van Corona is nog lang niet in zicht. Het is soms lastig werken op de post. Gelukkig hebben wij nu een spreekkamer op de parkeerplaats voor Corona verdachte patiënten. Ik heb alweer heel wat hechtsetjes voor jou.
    Succes met die voet, ziet er niet best uit, akelig.
    Fijne tijd daar en de groeten ook aan Allied.

• 26 November 2020 - 14:27

Hans En Elly Betting:

Hallo, leuk om jullie verhaal te lezen. We hebben via jullie( in paradise suite) destijds Alhaghy leren kennen en hij is nu onze vaste gids als we in Gambia zijn. We slaan dit jaar jammer genoeg over maar hopelijk volg jaar weer.
    Ook mooie foto's van het gezin, nog veel plezier daar in jullie mooie huis en we hopen jullie weer eens te ontmoeten.
    Doe Alhaghy en Yassin de groetjes van ons
    Groet Hans en Elly

• 18 December 2020 - 22:51

Jeannette:

Fijn dat je ons weer 'bijpraat', zo voelt Gambia wat dichter bij.
    Leuk die foto's erbij en wat is kleine Yassin groot geworden!