Gezichtspunt - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu Gezichtspunt - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

Gezichtspunt

Door: Alied en Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

03 December 2023 | Gambia, Madiana

’T Is maar hoe je het bekijkt.

De Grote Boom is niet meer.

Voor de poort van ons erf stond een hele grote boom. Onze kennis van boomsoorten is onvoldoende om hier te vertellen welke boomsoort het hier betrof, maar hij was groot, gaf veel schaduw en produceerde rode balletjes als bloemen. In de eerste jaren van ons verblijf in Madiana, 2008-2009, hadden we de indruk dat hij de ontvangst van onze telefoon verbeterde, want als we een sms- je naar Nederland wilden sturen gingen we onder de boom staan, hielden de telefoon hoog en drukten op verzenden. En dan hoopten we dat het sms-je ook nog aankwam.Nu is de communicatie dankzij internet toch wel wat sneller.

Vorige week werden we tijdens het ontbijt verrast door het geluid van een startende motorkettingzaag. Hoewel het geluid van de motor niet geheel gezond klonk, was de zaagkracht toch zodanig dat na een halfuurtje de eens zo trotse boom omviel. In de loop van de week is duidelijk geworden dat het perceel is verkocht en de nieuwe eigenaar heeft besloten dat de boom in houtskool omgezet moet worden. De schatting is dat deze boom wel 250,-€ aan houtskool kan opbrengen. Vanuit ons gezichtspunt is dit omhakken voor geld doodzonde en bijdragend aan het oprukken van de woestijn en verandering van het klimaat. Hoewel onze gedachtegang wel door de Gambianen gevolgd kan worden, heeft de waarde van deze boom in het economische verkeer toch prioriteit. Het is dus maar net hoe je het bekijkt. In Nederland is volgens sommige mensen de aandacht voor het klimaat overdreven en een hobby van de linkse elite. Zolang de boodschappen in de supermarkt te duur zijn en de benzine voor de gewone man niet te betalen, komt het klimaat op de tweede plaats.

Overigens is het omzagen van zo’n grote boom hier verboden. Wanneer een omstander dit verklikt aan de dienst “Bosbeheer” komt er een ambtenaar om de zager mee te nemen. Tegen betaling van omgerekend 15,-€ losgeld, die in de grote zak van de ambtenaar verdwijnt, kan de motorzaag en de bijl ongehinderd verder hun sloopwerk doen.

Asfalt

Afgelopen week las ik een artikel over het samenstellen en gebruiken van asfalt met minder CO2-uitstoot. In dat artikel werd ook de ontwikkeling van asfalt in de laatste 150 jaar beschreven. In Nederland ligt asfalt met een lengte van ruim 4 x de omtrek van de aarde. In ons dorp Madiana wordt al jaren gewacht op een asfaltweg naar de kustweg, ongeveer 6 km. Op dit moment zijn er alleen nog zandwegen met veel bergen en dalen. In de regentijd is het dorp soms compleet onbereikbaar, ook al omdat er halverwege een nat gebied / riviertje is dat na flinke regenbuien niet overgestoken kan worden. De pijlers van de brug om dit op te lossen zijn afgelopen voorjaar vóór de regentijd geplaatst, maar zonder brugdek geeft dat geen soelaas. Door de slechte toestand van de weg vermijden veel taxibusjes deze route, omdat de aftandse en overvolle voertuigen dan nog meer gerepareerd moeten worden. Het gevolg is dat in de dagelijkse spits ’s ochtends en ’s avonds veel mensen maar gaan lopen om niet uren vergeefs te staan wachten. Afgelopen week vonden we de weg al twee keer geblokkeerd. De eerste keer was een oude Mercedestaxi ten gevolge van een flinke hobbel door zijn voortrein gezakt en de tweede keer was deze hobbel een te groot obstakel voor een met cementblokken overladen vrachtwagentje. Gaat in ons land de uitbreiding van het snelwegennet gepaard met eindeloze procedures van onteigening en bezwaarschriften, hier is het wachten op een voldoende grote zak met geld en een niet corrupte wegenbouwer om dit dorp te ontsluiten en de economische toestand van de dorpelingen te verbeteren.

Niet om aan te kijken, eigenlijk.

De bijgaande foto van de huid van een Gambiaanse man kreeg ik van iemand geappt. Er werd vermeld dat deze huidafwijkingen inde puberteit waren begonnen en zich in 10-15 jaar tot de huidige proporties hadden ontwikkeld. Hij raakt steeds meer in een isolement en zijn vrouw heeft hem mogelijk door deze ziekte verlaten. De vraag aan mij : welke aandoening is dit en wat is er aan te doen?

Het antwoord : deze man lijdt aan een ernstige vorm van de ziekte van Recklinghausen. Het is een erfelijke aandoening waarvoor geen oorzakelijke behandeling mogelijk is. De grootste bobbels kunnen door een chirurg verwijderd worden.

Mooi op tijd of laatste nippertje

Ali komt met besliste tred onze veranda op met een envelop in zijn hand. Postbezorging kennen we hier niet – zou ook lastig zijn bij ontbreken van straatnamen / huisnummers-,dus zal iemand deze brief persoonlijk hebben afgegeven. Op de voorzijde “FROM PRESIDENT MADIANA YOUTH DEVELOPMENT ASSOCIATION ( FOOTBALL CLUB ) .Uit de envelop komt een getypte brief met briefhoofd ( zie foto ) met het verhaal dat de voetbalclub gaat deelnemen aan een regionale competitie, die 8 december gaat beginnen. En daarvoor zijn shirts onontbeerlijk, dus de vraag aan ons……

We hebben de laatste jaren zo veel voetbaluitrustingen gekregen en hier aan “clubs” uitgedeeld, dat we veronderstellen dat er toch nog complete sets moeten zijn. Kennelijk lukt het dus niet om na een wedstrijd de shirts weer in te zamelen, te wassen en een volgende keer weer te gebruiken. We proberen ons te verplaatsen in de gedachtegang van deze vragers : denken ze echt dat we hier een geheime voorraad hebben?

Musoo

Onze hond Musoo heeft een aangeboren mankement. Ze heeft waarschijnlijk een vernauwing bij haar slokdarm / luchtpijp. Ze moet elk hondebrokje nauwgezet kauwen voordat ze het kan doorslikken en ook drinken doet ze slokje voor slokje. Als ze na het eten gaat rennen, wordt ze kortademig en braakt ze het eten weer uit ( dat ze vervolgens wel weer nuttigt ) Als ze ligt, ligt ze bij voorkeur met haar kop op het latje onder de tafel ( zie foto ) om zo ruimte te maken in haar hals. Als ze dit niet doen, gaat ze geweldig snurken en zou ze een goede klant zijn voor Philips, ware het niet dat de slaapapneu-apparaten van Philips geen goede naam hebben. Ze is broodmager, inmiddels 4 jaar oud en we hadden toen ze nog pup was niet gedacht dat ze deze leeftijd zou halen.

Winterse perikelen of sneeuwpret ?

Het is maar hoe je het bekijkt. Wij bekijken het van verre op deze wel wat hete zondagmiddag met max.temperatuur van 37 graden.

• 03 December 2023 - 16:11

Wim En Mariet Van De Belt Fidder:

Dag Alied en FreekJan,

Erg leuk om jullie nieuwsbrief te ontvangen en te lezen.

Wat een andere wereld en omstandigheden in Gambia door jullie waarnemingen en belevenissen te delen.

Het maakt duidelijk dat er nog genoeg werk te doen is, maar ook

genietend van de fijne temperatuur en mooie natuur.

Hier is het waterkoud en komen er sneeuwbuien.

Nog een goede tijd in Gambia toegewenst!

Een Hartegroet van Wim en Mariet van de Belt

• 03 December 2023 - 18:38

Ellen:

Musoo! [e-1f60d][e-2764]️[e-1f60d]

• 06 December 2023 - 23:03

Willemijn Gadiot:

De rode balletjesboom was een Parkia biglobosa, ook wel locust bean genoemd. Ik heb er nog een paar mooie foto's van, Net kerstballen. Het lukt me niet om hier foto's te plaatsen.

Hij zou ook nog eens heilzaam zijn voor vele klachten. Op internet: Parkia biglobosa (Jacq.) R. Br. (Fabaceae) is a widely distributed tree, used in traditional medicine totreat amebiasis, hookworm infection, ascariasis, asthma, sterility, dental pain, headaches, cardiac disorders, and epilepsy.12 okt 2022.

Maar daar weet de plaatselijke kruidenman vast meer van.

Erg jammer, dat hij er niet meer is. Ik vond hem prachtig.

Willemijn

• 11 December 2023 - 11:03

Gerda Koops-Kraaijeveld:

Het zijn weer mooie en bijzondere verhalen. Fijn om te lezen. En wat een heerlijke temperatuur. Hier is het somber grijs en erg nat.

• 23 Februari 2024 - 21:58

Liesbeth:

Mooi, het gemak waarmee je verschillende perspectieven weet te belichten