Drempels - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu Drempels - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

Drempels

Door: Alied en Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

01 Januari 2024 | Gambia, Madiana

Drempel

Zondagavond is het weer zover. Als het twaalf uur is op de plaats waar we ons bevinden – voor jullie een uur eerder dan voor ons- gaan we over de drempel naar het Nieuwe Jaar. In tegenstelling tot alle andere dagen van het jaar, behalve op de avond vóór onze verjaardag, gaan de dagen drempelloos in elkaar over. Ik moet overigens bekennen dat ik de overgang van de jaren ook steeds meer als laagdrempelig ervaar….oude dag misschien?

Drempel poort.

Om met de auto ons erf op te rijden, moet je een flinke hindernis nemen. Door de regenrivier vóór de poort is het daar uitgesleten en is het even een hobbel om door de poort te rijden. Het is schemerig als Alhagy komt aanrijden in één van de twee auto’s bedoeld voor het vervoer van Yassin en de kinderen naar en van school. De eerste auto voor dat doel hebben we Ladiescar 1 gedoopt. Omdat de auto op de leeftijd van ruim 25 jaar al redelijk bejaard is en een autoprobleem direct een vervoerprobleem is, hebben we een zusje van L1 als reserve-auto gekocht.Alhagy heeft de kinderen naar school gebracht die dag en komt aanrijden in L2. Opvallend is dat hij wel erg behoedzaam over de drempel rijdt en de oorzaak is snel duidelijk: de auto is ongeremd. Halverwege de weg naar huis viel de rem druk weg en moest hij zich met de handrem redden. Naar zijn zeggen was dat op de zandweg geen probleem, maar op het asfalt lastig.

Bij inspectie blijkt er bij een achterwiel olie te lekken: er is een remcilinder te ver uitgeschoven door een te dunne remvoering. Het geval is dat een paar weken geleden onze buren die de auto leenden al opmerkten dat de remmen maar matig werkten. De trommelremmen zijn toen bijgesteld, want de remvoeringen vervangen zou geldverkwisting zijn(?). Inmiddels voor 40,- aan beide kanten de remvoeringen vernieuwd. Na vele jaren Gambia ben ik weliswaar iets minder dom geworden (wat betreft auto’s), maar een seniorencursusje autotechniek was een leuk pensioencadeau geweest.

Drempelloos?

Er verschijnt een jonge buurvrouw op mijn spreekuur, woonachtig op een erf vlakbij. We kennen haar al vele jaren. Op deze compound is het steeds een komen en gaan geweest van familieleden, meest kinderen, die kennelijk drempelloos van het ene gezin naar het andere werden verplaatst. De familierelaties zijn ons nooit helemaal duidelijk geworden: halfzusjes, halfbroers of toch (achter) neven en nichtjes?

Effo heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een mooie vrouw, is gekleed in een nauwsluitende lange broek en spreekt goed Engels. Ze begint enigszins schuw haar klacht in haar “private part” te vertellen. Ali is nu als tolk overbodig en bij dit onderwerp bij een buurvrouw zou hij wel eens een drempel kunnen vormen voor Effo. Het verhaal van Effo komt erop neer dat ze vaginale klachten heeft. Ik waag er het op en vraag of ze seks heeft. Twee dames op de compound zijn al ongewenst zwanger heengezonden en één van hen is onlangs van een kind van een derde onbekende verwekker bevallen( “het was donker”) ..Effo heeft seks met een vriend, die ze 1x per maand ontmoet, waarbij de seks plaatsvindt. Op mijn vraag of ze “familyplanning” gebruikt, geeft ze een antwoord dat erop neerkomt dat hij voor het zingen de moskee uitgaat. Ik weet dat er door de moslimgemeente niet wordt gezongen in de moskee en dat door de strikte scheiding der seksen bevruchting in de moskee niet snel zal plaatsvinden. Ik moet nog eens nadenken hoe dat dan wel in de kerk zit, gezien het gezegde. (Misschien heeft iemand een tip?). Wat ik zeker weet is, dat deze bovenmannelijke beheersing niet alle jongemannen gegeven is.

Ik geeft haar het voorbeeld van de veel ellende veroorzakende ongeplande zwangerschappen in de familie en adviseer een meer betrouwbare anticonceptie, bijvoorbeeld de prikpil. Ik zeg haar dat dit niet toegestaan is volgens het geloof, hetgeen ze beaamt. Vervolgens merk ik opdat de seks vóór het huwelijk ook niet is toegestaan volgens de Koran ( ik ken mijn klassiekers). Kortom: als je dan toch aan het zondigen bent…….Denk er eens over na.

Ze is er direct uit: ”Ik heb mijn beslissing al genomen”. We spreken af dat ik de prikpil zal toedienen tijdens haar eerstvolgende menstruatie en dat we het vervolg gaan regelen.In ieder geval in dit geval een laagdrempelig consult.

Zeer laagdrempelig

gaat men hier om met het begrip mijn-dijn en lenen. Wanneer je samen op één erf woont, ben je daarmee “one family” en deel je je bezittingen. Inmiddels weten Alhagy en Yassin wel dat het zo niet werkt en krijgen we geleend spulletjes net zo snel terug als in Nederland (meestal dus ). Als Ali komt met de vraag of “a friend” een trap,ladder of kruiwagen eventjes mag lenen zijn we op onze hoede. Hij weet dat a : hij geen eigendommen van ons mag uitlenen en b : verantwoordelijk is voor het terugkrijgen van de spullen.

Gisteren toch weer een gevalletje: Alhagy vraagt of het goed is dat we drie jongens morgen ieder 500 dal ( 7,-€) betalen om de weg voor ons erf te repareren met de gravelstenen die bij de buren liggen. Huub en Annet wonen 100 meter verderop en hebben een paar ladingen gravel laten komen om weggespoelde grond bij hun muur te vervangen, maar door een misverstand is er 1 lading te veel afgeleverd, waardoor er nog een bult ligt. Ik antwoord dat dit arbeidsloon oké is en vraag of het lenen van het gravel besproken is.” Bakary, de watchman van Huub en Annet, zegt dat Huub het gravel niet nodig heeft”. Tja….maar hij heeft er wel 100 € voor betaald. Overleg met Huub: Bakary heeft beloofd dat hij het gravel zo veel mogelijk zou verspreiden. Kortom: met iets minder alertheid hadden we mooi het gravel ontvreemd, sorry geleend, want Bakary en Huub/Annet zijn tenslotte “one family”.

Tenslotte hoop ik dat jullie in dit oude jaar niet zo bedremmeld achterblijven, dat jullie niet aan het nieuwe jaar 2024 durven te beginnen.

Hup…vooruit het is maar een klein hupje : gezond 2024 gewenst.


  • 31 December 2023 - 11:50

    Wendy Haas:

    Ook dit jaar weer genoten van jullie verhalen! Van de humor, de bruggetjes, de beeldende beschrijvingen van de cultuur(verschillen), en de nadenkertjes. Dat er nog maar veel mogen komen!

    Een goed en gezellig uiteinde voor jullie en álle goeds voor het nieuwe jaar!

    Groetjes, Wendy Haas


  • 31 December 2023 - 16:09

    Hans Ter Steege :

    Dankjewel voor de leuke verhalen!


  • 31 December 2023 - 18:17

    Jeannette:

    Op naar een nieuw jaar en nieuwe avonturen!

    Ik hoop dat wij nog lang mogen genieten van jullie mooie en soms trieste verhalen over Gambia!


  • 31 December 2023 - 22:11

    Maureen :

    Heerlijk om je verhalen te lezen, het verhaal met de rem herken ik, toen ik net mijn rijbewijs had deed de rem het ook niet meer, maar moest wel voor een week op stage, mijn vader zei toen, je hebt toch een handrem, dus ook een week zo gereden, niet ideaal, maar wel gelukt. Jullie ook de beste wensen


  • 31 December 2023 - 22:33

    Matthijs:

    Als er onbevlekte ontvangst kan plaatsvinden, is er meer mogelijk dan je verwacht.


  • 01 Januari 2024 - 12:30

    Christine:

    Weer mooie verhalen Freek Jan , dank je wel! Effo heb ik een hele tijd niet meer gezien. Dus nu ook al een jonge dame!

    Succes met alles .... and a happy new year !


  • 04 Januari 2024 - 11:56

    Paula Wassenberg:

    Gelukkig Nieuwjaar!


  • 05 Januari 2024 - 15:51

    Gerda Koops:

    Het was donker[e-1f604][e-1f606] Geweldig.....

    Wederom mooie verhalen. Dank daarvoor en ga zo door. Dan kunnen wij heerlijk meegenieten.

    Happy new year en dat je daar nog maar vele mensen kan helpen.

    Ik ga vanavond bij de MensA in Meppel incontinentiemateriaal ophalen voor Gambia.

    Tot ziens


  • 24 Februari 2024 - 15:47

    Liesbeth:

    Mooi geschreven weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Madiana

Madiana 23-24

Verblijf in Gambia in winterseizoen 23-24

Recente Reisverslagen:

02 April 2024

Nabrander

17 Maart 2024

Dubbelig

10 Maart 2024

Ontwikkeling?!

03 Maart 2024

Om-denken

25 Februari 2024

Respect, enzovoort
Alied en Freek-Jan

Verslagen van overwintering in Madiana, the Gambia

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 40962

Voorgaande reizen:

26 November 2023 - 22 Maart 2024

Madiana 23-24

20 November 2022 - 03 April 2023

Madiana 22-23

14 November 2021 - 14 April 2022

Madiana 2122

11 November 2019 - 01 April 2020

Madiana winter 2019-2020

13 Januari 2015 - 20 Februari 2015

Madiana,the Gambia jan-april 2015

Landen bezocht: