Vervolgen(s) - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu Vervolgen(s) - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

Vervolgen(s)

Door: Alied en Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

12 Februari 2023 | Gambia, Madiana

Vervolgen(s)

Het project verbetering tuin.

Ali en Mass hebben afgelopen week nog 2 dagenzon en hitte getrotseerd en nu hebben ze het 700 meter lange hek gecontroleerd en waar nodig gerepareerd. Daarbij hebben ze 300 meter gegalvaniseerd ijzerdraad gebruikt. Op het poortje van de omheining van de zonnepanelen en omvormer zit nu een stevig hangslot om het insluipers moeilijker te maken.Het tuinopperhoofd en Ali hebben beiden een sleutel en zullen om toerbeurt op zondagmorgen de deur openen, zodat de panelen gereinigd kunnen worden. Voor de zekerheid heb ik de derde sleutel in bewaring, want sleutels kunnen hier nog makkelijker wegraken dan in Nederland. En daar hebben we inmiddels slechte ervaringen genoeg mee. Het wachten is nog op de organisatie van een vergadering van de dames om uit te leggen dat vuur het hek beschadigt, in welke stand een kraan open en dicht is en wat over het watermanagement in de tuin.

De hand van Yusupha.

Nadat zijn hand op 2 februari in een machine is beland, zou hij op 6 februari geopereerd worden. Na een dag wachten werd hij afgelopen maandag weer naar huis gestuurd : kom morgen maar weer. Dinsdag is inderdaad zijn hand deels gerepareerd en 's avonds laat mocht hij naar huis.

Woensdagochtend 7.15 hr gaat de Gambia-telefoon : een onbekend nummer. Ik neem op en hoor flauw een zielige stem: I am dying, I need help - ik ben bezig dood te gaan en heb hulp nodig. Het blijkt Yusupha te zijn, die sterft van de pijn. Ik kleed mij aan en neem de auto voor de 400 meter. Je weet maar nooit waar dit avontuur eindigt. Hij blijkt niet in levensgevaar, maar het voelt na bijna 1 week pijn lijden voor hem wel als doodgaan. Hij heeft als pijnstilling paracetamol en Ibuprofen 200 mg . Ik had uit voorzorg al wat sterke pijnstillers meegenomen en koos er voor om hem een smelttablet 100 mcg Fentanyl te geven. Een smelttablet werkt snel en met 100 mcg Fentanyl kun je een olifant pijnloos laten bevallen. Om 10.30 ben ik volgens afspraak weer gaan kijken : geen ervaren verbetering. Onder het motto dat bijzondere omstandigheden exceptionele maatregelen vragen, gaf ik hem een flesje Fentanyl neusspray, 50 mcg per dosis. Ik legde hem de werking uit en hij sprayde in beide neusgaten 2 maal, dus in totaal 200 mcg. Na het advies gegeven te hebben dit elke drie uur te herhalen verliet ik het erf. Om 17.00 war er sprake van een wederopstanding : hij liep buiten rond, had geslapen en kon weer lachten. Bij navraag had hij de neusspray elk half uur herhaald. Om bij de olifantenvergelijking te blijven : de hele kudde in Wildlands Emmen zou hiermee zijn uitgeroeid. Inmiddels kan ik jullie meedelen dat hij geen Fentanyl neusspray meer gebruikt, maar alleen nog een pleister met dit middel. Op de rontgenfoto van zijn hand van na de operatie is te zien dat de botjes van zijn beknelde vingers mooi bij elkaar gepuzzeld zijn. Zijn hand is niet in een zaagmachine, maar "slechts" in een vlakvandiktebank beland . Wie weet houdt hij er een functionerende hand aan over.

Zwarte Cobra

Het is vrijdagavond net donker als onze honden wel erg aan het blaffen en rennen zijn. Nu is het op dit tijdstip wel gebruikelijk dat ze hun bewakingstaak na een dag van slapen serieus gaan nemen- het wordt inmiddels donker en er lopen nog geregeld mensen langs-, maar dit is abnormaal. Onze vriendin die op bezoek is, raakt plotsklaps even geactiveerd als de honden, omdat ze een flinke slang voor de veranda ziet weg kronkelen. Gewapend met schijnwerpers gaan we op zoek, terwijl de honden al weer rustig zijn : niets te zien. Maar toch......een Zwarte Cobra is geen onschuldige wurgslang, maar kan wel degelijk spugen en bijten .En het is geen prettig idee om zo 's avonds door de tuin te lopen. Naast ons schuurtje liggen restanten dakplaten en dat is potentieel een plaats waar een slang kan huizen. Afgelopen nacht bedacht ik dat het verstandig kon zijn om de dakplaten weg te halen en op een paar cementblokken te leggen om te voorkomen dat ratten en slangen zich hier kunnen verbergen. Vanmorgen ging Ali bezig met dit karweitje. Nee, hij had mijn hulp niet nodig. Bij de laatste plaat kwam de slang, een 1,50 meter lange Zwarte Cobra sissend te voorschijn. Terwijl Ali gewapend met een lange stok de slang wilde doden, liepen van de andere kant achter de schuur de honden naar de slang en kwam de slang in het nauw...niet handig. Dus eerst de honden maar met een beloningsbrokje gelokt en aangelijnd. Voordat Ali op oorlogspad ging, begon hij richting zijn tegenstander te spugen. In het geloof hier zal de slang dan niet terug spugen. Tja...zo kan ik ook een Cobra aanvallen... Om kort te gaan : op bijgaande foto ziet u de slang. Eigenlijk moeten we slangen helemaal niet doden, maar ...hoe krijg je anders zo'n potentiele killer uit je tuin?Onze gast hoeft vanavond niet meer onder haar bed te kijken. Dat wil zeggen..... een hagedis is altijd mogelijk.

Zondagochtend.

Op zondagochtend doen we een uur spelletjes met onze "zwarte kleinkinderen". Het gaat er fanatiek aan toe, maar verliezen hoort bij het leven. Op de foto ziet u de drukte.

En nu.....rust !!!

• 12 Februari 2023 - 15:39

Theo Bosman :

Je kunt zeggen wat je wil maar dat maak je in Hoogeveen toch allemaal niet mee....blij toe met die enge beesten!

Veel plezier nog daar

• 12 Februari 2023 - 15:56

Paula Wassenberg:

Fijn dat het beter gaat met Yusupha's hand!

• 12 Februari 2023 - 15:57

Ellen:

Ohhhhhh dat had ik willen meemaken! Wauw!

• 12 Februari 2023 - 16:10

Christine:

Help ! ik had dat niet mee willen maken. Ga de volgende keer eerst kijken of het veilig is als ik bij jullie kom logeren. Of nog beter: Ali vragen om te kijken!!

Fijn dat het met Yusupha beter gaat. Heb vaak an hem gedacht.

• 12 Februari 2023 - 19:39

Liane:

[e-1f633] die slangen mis je hier straks vast niet[e-1f605].

• 14 Februari 2023 - 09:02

Jeannette:

Wat stoer dat die vriendin van jullie gewoon is gebleven!

• 14 Februari 2023 - 09:02

Jeannette:

Wat stoer dat die vriendin van jullie gewoon is gebleven!