LICHT - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu LICHT - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

LICHT

Door: Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

16 Januari 2022 | Gambia, Madiana

LICHT

Na ruim 4 weken Nederland ben ik afgelopen maandag weer naar Madiana gereisd. De afgelopen dagen realiseer ik me weer extra hoe fijn het is om de hele dag de zon te zien. Licht doet een mens goed. De afgelopen weken waren er veel donkere dagen in Nederland en dan is het contrast weer des te groter. Het is natuurlijk niet voor niets dat in het Bijbelse scheppingsverhaal op de eerste dag de zin "Er zij licht"cruciaal is. Ook is Kerst het feest van het licht," Jezus is het Licht der wereld" en hebben alle grote wereldgodsdiensten feesten van licht. Voor het geval u nu mocht denken op een theologisch dan wel filosofisch weblog te zijn beland.........

Licht

zal het leven naar mijn inschatting niet worden van het jongentje dat ik afgelopen dagen voor me uit zag "lopen" in zijn schooluniform. Het is op bijgaande foto niet zo goed te zien- en ik durfde hem ook niet te vragen voor een duidelijke foto te poseren- ,maar als variant op de X en O knieen heeft hij aan beide kanten beentjes die ik het beste omschrijf als Z- benen. Beide benen hebben een scheefstand in het heupgebied naar links en in het kniegebied naar re. We zijn aan het bedenken geweest wat de oorzaak van deze ernstige handicap kan zijn: aangeboren of een verschrikkelijk letsel.

Lichter

zijn de Gambiaanse stokbroodjes, tapalappa, de laatste jaren geworden, omdat de bakkers de prijs van het brood niet mochten aanpassen aan de gestegen prijzen van het broodmeel. Daarom is de prijs van 1 tapalappa als jaren 7 dalasi ( 9 eurocent). Momenteel is er echter een crisis in tapalappaland. De bakkers bakken nog maar zeer mondjesmaat hun dagelijks brood met als gevolg dat je vroeg moet komen om nog een broodje te bemachtigen bij de buurtsuper. Gelukkig houdt hij voor vaste klanten nog wat brood achter onder de toonbank. Vanmorgen had hij alleen tapalappa met een duidelijk hoger gewicht voor 10 dalasi. Zo'n prijsverhoging is voor ons onbelangrijk, maar een verhoging van 40 % is nog eens wat anders als onze gierende inflatie van 5 procent. Onze buurvrouw Yassin vertelde me dat de vis onbetaalbaar is geworden omdat zowel de Chinezen als binnenkort de Europese vissers hier in de territoriale wateren mogen vissen! Het alternatief om nog eiwitrijk voedsel te nuttigen zijn de plofkippepoten uit de diepvries. De laatste maanden is de prijs van 1 kilo gestegen van 90 naar 130 dalasi. En dan te bedenken dat het hier economisch slecht gaat omdat de inkomsten uit het toerisme zijn weggevallen.

Stikdonker

was afgelopen zondagnacht het moment dat Geoff Hunwick acuut overleed. Geoff bestierde met zijn vrouw Hart House, een instelling waar kinderen met een fysieke en verstandelijke beperking werden opgevangen. Zie www.harthouse.net. De overheid draagt niet bij aan dergelijke instellingen, dus was hij afhankelijk van buitenlandse donateurs. We vrezen dat met zijn heengaan ook Hart House zal overlijden en dat voor deze kinderen geen alternatieve opvang is.

Vederlicht

moet de omikronvariant van het coronavirus zich ook in Gambia verspreiden. We horen afgelopen week dat veel mensen ziek zijn geworden. Gelukkig dat de meerderheid alleen flinke griepverschijnselen heeft. Toch hoorden we afgelopen week ook over het overlijden van oudere, waarschijnlijk niet gevaccineerde mensen die "zomaar" overleden...

Belichten

willen we het grote verschil tussen kinderen in Nederland en Gambia wat betreft naschoolse activiteiten. In Nederland zijn veel namiddagen gevuld met ( het brengen naar en halen van ) zwemmen, muziekles, hockey, voetbal,streetdance, toneel, ballet en verzin maar wat. Bij onze buren, en dat zal wel niet verschillen van andere families, is het naschoolse ritueel : direct schooluniform en schoenen uit ( zuinigheid ), oude kleding en teenslippers aan en bezig met het dagelijkse corvee. Het zand op het erf moet geveegd worden. Bladeren,strootjes en andere ongerechtigheden worden in een stofwolk weggeveegd en in de compostbak gegooid. Daarna moet de afwas van de vorige dag gedaan worden. En daarna huiswerk maken. Tegen zessen, als het al wat donker begint te worden, wordt er gespeeld nadat er eerst in familieverband nog tot Allah gebeden is.

Lichtvaardig

wordt hier soms gedaan over risico's die wij als onaanvaardbaar groot zouden bestempelen. Als wij op grote risico's wijzen, wordt dat soms afgedaan met "als Allah het wil ". Een voorbeeld van zo'n risico is het klimmen in de bamboeladder op de foto. In dit type palm is het niet mogelijk om er met een band om je middel in te klimmen. Daarom wordt deze bamboeladder met zij-uitsteeksels gebruikt. Wat ons betreft wel een superlichte constructie!!

LET OP : omdat internet hier soms niet snel genoeg is om de foto's voor dit weblog te uploaden, kan het zijn dat u wel de tekst maar geen foto's ziet. Als u nieuwsgierig bent naar de foto's, raad ik aan de volgende dag nog eens te kijken

• 16 Januari 2022 - 16:04

Greetje :

Heerlijk om met jullie mee te beleven.
    Hoe lichtheid en donker elkaar soms bestrijden en de westerse maakbaarheidsgedachte voor de situatie in Gambia geen houvast kan bieden.h.gr!

• 16 Januari 2022 - 16:12

Edith:

Mooi geschreven Freek Jan. Lichtpuntjes zullen er altijd zijn. Groetjes Edith en Geert

• 16 Januari 2022 - 20:23

Karlien:

Weer met veel plezier en interesse gelezen.

Groet,

Karlien

• 16 Januari 2022 - 20:36

Jeannette:

Je hebt het leven in Gambia weer goed belicht!
    Ook altijd weer het besef na zo'n verhaal hoe luxe wij hier leven!

• 16 Januari 2022 - 20:47

Ellen:

Ach, Geoff… wat verdrietig voor de kinderen en personeel van HartHouse

• 16 Januari 2022 - 21:30

Leny :

Ja, dat Geoff was overleden had ik al meegekregen, wat een probleem met grote consequenties…
    Je filosofische denkwijzen zijn prettig om te lezen
    Dus ga vooral zo door!