Van dingen die voorbijkomen.... - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu Van dingen die voorbijkomen.... - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Alied en Freek-Jan Steege - WaarBenJij.nu

Van dingen die voorbijkomen....

Door: Freek-Jan

Blijf op de hoogte en volg Alied en Freek-Jan

30 Januari 2022 | Gambia, Madiana

Van dingen die voorbijkomen......

Gebeurlijke dingen.

Eerder vertelde ik over onze buurvrouw Fatou. Samenvattend : op jonge leeftijd uitgehuwelijkt aan een 50-60 jaar oudere weduwnaar, van hem ongeveer 10 kinderen ontvangen, van wie er 7 door familie zijn overgenomen omdat zijn verdiencapaciteit achterliep bij zijn reproductieve arbeid, 6 jaar geleden weduwe geworden en daarna nog bevallen van een tweeling die onderweg was. En er is hier geen weduwenuitkering.

Over die Fatou schreef ik in november jl dat ze me blij vertelde weer getrouwd te zijn. Haar nieuwbakken echtgenoot had weliswaar al 2 vrouwen en -tig kinderen, maar hij nam nu de moeite om haar nachten somtijds minder eenzaam te maken.

En die Fatou, inmiddels de leeftijd van 45 jaar naderend,kwam afgelopen week met dochtertje Ana met een medische reden. En toen zag ik haar vergevorderde zwangerschap.......

En toen schoot er mij van alles door het hoofd, dat ik niet opschrijf, omdat ik jullie dat zelf laat invullen.

Ik sprak mijn verwondering uit naar mijn verpleegkundige/tuinman en bewaker Ali : hij keek me aan met een mengeling van "Waar maak je je druk" om tot " Zo gaat dat hier".

Zo'n ervaring blijft in mijn hoofd rondzoemen. Plotseling kreeg ik de associatie met een gebeurtenis uit mijn voorgeslacht. Toen mijn grootmoeder van moederszijde met mijn opa moest trouwen in verband met een plotselinge zwangerschap, - we spreken over ruim 100 jaar geleden-, sprak haar grootmoeder ( dus even rekenen....mijn betovergrootmoeder ) volgens overlevering de legendarische woorden, in het Twents:" Dat bint gebeurlijke ding'n " ofwel "Die dingen gebeuren nu eenmaal ".

En zo ging het natuurlijk met Fatou ook.....

Walhalla dan wel paradijs.

Afgelopen dagen kwam ik op weg naar huis een naar schatting 12-jarige jongen tegen, die mijn groet beantwoordde met : "Goedemorgen, Freek " . Na enkele secondes hoor ik : "Geef mij 1 bal ". Mijn antwoord dat ik geen voetballen heb wordt gepareerd met "Ik wil graag schoenen ". Op mijn negatieve antwoord op die vraag, volgt een wat venijnig : "Jij hebt alles in jouw huis "

Volgens Ali denken hebben mensen uit de omgeving soms flinke fantasieen over ons onuitputtelijke pakhuis. En scheef is het natuurlijk.......

Contrast

Afgelopen week was er op de basisschool, waar onze "zwarte kleinkinderen" naar toe gaan een bijeenkomst voor de ouders. Op deze school wordt les gegeven volgens de Montessori methode en door de kleine klasjes is het schoolgeld hoog. De kinderen zijn dus afkomstig uit relatief kapitaalkrachtige gezinnen. De directrice vertelde dat in de bovenbouw, vergelijkbaar met de groepen 6,7 en 8 van de basisschool, de concentratie en dus de leerprestaties van de kinderen negatief beinvloed wordt door het vele gebruik van internet. Hoewel smartfones niet toegestaan zijn op school, zijn items uit de social media hot. Zo onderschepte een lerares een opgevouwen briefje van een meisje met de vraag aan een klasgenootje of ze nog maagd was.

En dan te bedenken dat op de basisscholen van de overheid een gebrek aan alles is : onvoldoende meubilair, onhygienische toiletten, minstens 50 kinderen in een klas, nauwelijks lesmateriaal en slecht opgeleide leraren.

De uitbetaling van de salarissen op deze duur school is overigens nog wel archaisch. De leerkrachten krijgen een salarischeque, waarmee ze hun salaris bij de "huisbank" van de school kunnen halen. Yassin vertrok gisteren om 7.00 uur, om 7.30 stond ze in de rij voor de bank met al 19 mensen vóór haar, de bank zou om 9.00 uur openen, maar startte pas om 9.30 en er waren natuurlijk erg belangrijke mensen die mochten voorkruipen. Om 11.00 stond ze met haar eerste maandsalaris, 45 € , weer op straat.

Veroudering.

Bladerend in een foto album met foto's uit 2008, toen dit huis gereedkwam, stuitte ik op een foto van onze hond Toubab.Vergeleken met de hond op de foto van vandaag is hij onherkenbaar verouderd.Wij prijzen ons gelukkig dat wij niets veranderd zijn sinds 2008.


  • 30 Januari 2022 - 17:30

    Christine:

    Ach die lieve Toebab. Zal hij er nog zijn als ik weer kom!
    Volgens mij heb ik in mijn foto's van jullie kleine veranderingen waargenomen sinds 2008!
    Iedere zondag met veel plezier en belangstelling jouw verhalen gelezen Freek Jan.

  • 30 Januari 2022 - 18:11

    Margreet:

    Is er rond te komen van een maandsalaris van 45 euro?
    Groetjes Margreet

  • 30 Januari 2022 - 18:57

    Leny :

    Je verdien capaciteit loopt achter bij je reproductieve arbeid, klinkt wel mooi. Ik vul hetzelfde maar even verder in. De emotionele ( onzichtbare) arbeid die jullie daar verrichten is groot, het zet je elke keer weer aan het denken ,wat voor andere cultuur het is.

  • 31 Januari 2022 - 13:32

    Simon En Lies:

    Na lezing va

  • 31 Januari 2022 - 13:34

    Simon En Lies:

    Na

  • 31 Januari 2022 - 13:59

    Simon En Lies:

    Na lezing van jullie weekverslagjes: Ergens weet en verwacht je wel hoe het daar gaat maar je blijft je verwonderen over de dagelijkse gang van zaken!

  • 01 Februari 2022 - 10:29

    Jeannette:

    Zo fijn om te lezen over de 'normale' gebeurtenissen in Gambia, maar heel bijzonder voor mij als lezer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Madiana

Alied en Freek-Jan

Verslagen van overwintering in Madiana, the Gambia

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 41352

Voorgaande reizen:

26 November 2023 - 22 Maart 2024

Madiana 23-24

20 November 2022 - 03 April 2023

Madiana 22-23

14 November 2021 - 14 April 2022

Madiana 2122

11 November 2019 - 01 April 2020

Madiana winter 2019-2020

13 Januari 2015 - 20 Februari 2015

Madiana,the Gambia jan-april 2015

Landen bezocht: